söndag 5 juni 2016

Samlar krafterna

Efter att ha tvingats inse att gräsallergin tröttat ut kroppen och fått löpningen att gå på halvmaskin, kändes det som ett bra val att resa från Belgien, tillbaka till Torrevieja. Klimatet i Torrevieja är tack vare de två närbelägna saltsjöarna mycket nyttigt för de som har astma- eller allergiproblem. Världshälsoorganisationen har beskrivit klimatet här som en av Europas hälsosammaste.

Piren i Torrevieja centrum.



Jag har upplevt både positiva och negativa saker sen jag kom hit. Positivt var att löpningen inte kändes helt låst. Jag har kunnat träna planenligt utifrån omständigheterna, och även om en del allergisymptom envist klamrat sig fast, har löpkänslan varit relativt bra. Jag har gått från känslan att springa på halvmaskin, till att hitta åtminstone fyrans växel. Några dagar till här och jag hoppas ha tagit fram även femmans växel. Och efter några tävlingar ska det finnas en sjätte växel att kicka in.

Det är viktigt att inte fastna i negativa tankar när man har mycket tid för sig själv. Jag har känt mig lugnare än många gånger tidigare (börjar väl vara erfaren), och litar fullt och fast på att den goda formen kommer att lockas fram igen. Solsken och värme piggar upp en, och jag håller mig sysselsatt med små hushållsysslor och en lånad tjock bok jag borde hinna igenom innan jag åker vidare.

När det kommer till hushållssysslor är det en helt okej sysselsättning att handla mat, tillreda den, diska, tvätta kläder och så vidare. En sak jag verkligen inte njöt av när jag kom hit, var att jaga någon typ av kackerlackor på nätterna. Jag är löjligt rädd för spindlar, men de här snabba, håriga, stora krypen gjorde ett tillräckligt skrämmande intryck på mig. Det måste ha sett komiskt ut när vi jagade varandra hit och dit i lägenheten. De var smarta kryp, som gömde sig väl och däremellan gick till attack. Nu har jag fått byta lägenhet och naturligtvis är det betydligt bättre för återhämtningen att sova på natten istället för att trippa omkring på helspänn med kvasten i högsta hugg!

Känner mig snabb i inov8 t-skjorta! 
Planen är fortfarande att kunna tävla på lördag, i Holland. Varje dag som jag kan träna normalt gör mig starkare. De närmaste dagarna lär utvisa om min planering lyckas. Om allt går vägen är det bara att tuta och köra och hoppas på ett regnigt Holland.

Löphälsningar från Spanien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar