torsdag 9 juni 2016

Flänger hit och dit

Foreca utlovar lämpligt väder till tävlingen i Leiden.
Det har blivit dags att resa vidare från Torrevieja. De senaste dagarna kan främst beskrivas som varma, riktigt varma. Värmen har sökt sig genom väggarna och det är svårt att inte svettas även inomhus. Jag borde vara glad och nöjd att slippa den regn, kyla och storm som plågar Finland, men jag ser ändå fram emot att lämna Spanien för ett något svalare Holland.


Jag kommer att tävla på 800 meter i Leiden på lördag, i en tävling som heter Gouden Spike. Jag är ännu inte helt nöjd med hur kroppen fungerar, men allergibesvären har runnit av mig och jag vill därför sätta igång med tävlandet igen! Krafterna har kommit tillbaka, och det enda som stör mig är lite sega ben och ansträngd andning.

Rojales, Spanien.
För att få ordning på andningen, besökte jag en osteopat i Rojales två kvällar i rad. När jag får problem med andningen på grund av allergin, spänner jag mig i överkroppen och resultatet är ofta spända axlar och låsningar i ryggen . Nu har jag fått alla möjliga kotor att knaka och braka, så jag borde ha fått ordning på alla spänningar.


Efter Leiden flyger jag vidare till England, och stannar fem nätter i Watford, där jag på onsdag kväll springer 1500 meter i Watford Open – en tävling som hör till British Milers Club-serien och som avklaras på en timme. Det är heat efter heat av löpare som raskt sänds iväg. Mitt personbästa på 800 meter, och även förra årets säsongsbästa, sprangs under en BMC-tävling. Jag gillar stämningen på dessa tävlingar. Det finns sällan någon stor publik på plats, bara intresserade löpare som kommer till start för att ge allt. Förra sommaren när jag sprang 800 meter i Watford, kändes det som en riktigt liten "byatävling", men resultaten var ofta högklassiga.

När jag lämnar Watford, är det för att springa 800 meter i Nivelles, i Belgien. Vi är redan fyra finländare anmälda på damernas 800 meter så det blir nästan ett mini-FM av tävlingen. Eller egentligen inte – när vi löper finländska mästerskap är det för medaljer – nu jagar vi alla bra tider, så fokus är inriktat på ens egen fartfördelning och sluttid.

Jag ser fram emot att komma igång med tävlandet. Jag hoppas plocka någon sekund för varje lopp jag gör, och bara bekymren med gräsallergin håller sig borta, ser jag inga hinder för att formen inte ska kunna utvecklas åt rätt håll. När jag väl har tillgång till internet, ser jag till att hålla er uppdaterade hur allt framskrider. Ha det gott, blås inte bort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar