tisdag 18 juli 2017

En myggfri vecka i Lappland

En vecka har gått sedan jag klev ur tåget i Rovaniemi. Vädret har varit mycket varierande - regnskurar har varvats med värme och blåst. Även om gräspollennivå har visat sig ligga på medelnivå i rapporterna har jag svårt att tro att de reglebundna regnskurarna inte skulle ha rensat luften. En förmiddag sprang jag i 23 graders värme, och samma eftermiddag var det 13 grader och duggregn. Tvära kast som passat mig ypperligt.


Träningen har gått bättre än vad jag vågade förvänta mig innan jag åkte hit. Speciellt de viktiga banpassen har gått finemang och det gör det förstås extra roligt att åka iväg till helgens FM-tävlingar i Seinäjoki. Kalevaspelen är alltid en av sommarens huvudtävlingar och det ska bli kul att se vad man går för detta år!


Rovaniemi med omgivning är vackert; mycket vatten (Kemi älv), ren natur, kuperad terräng och en lugn stämning. Även om jag inte gjort några häftiga upptäcktsfärder har jag hunnit se till en del turister. Jag bor i Ounasvaara och studerar omgivningen när jag cyklar till idrottsplanen i Saarenkylä eller är på länk längs strandpromenaden. Här finns fina hus och en ansenlig skara som motionerar längs de många cykelvägarna (går, cyklar, löper, rullskidar).


Det har varit en givande vecka som främst bestått av träning, lite arbete och matlagning. Jag har till och med hunnit ha lite långtråkigt, vilket jag tror kan vara nyttigt att uppleva. Inte ett enda myggbett ha jag fått (!) och jag har sällan tränat i regn (regnet har oftast satt igång när jag varit färdig). Nu hoppas jag alla mer eller mindre idrottstokiga söker sig till Seinäjoki för att heja på idrottarna i Kalveaspelen. Vi ses där!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar