måndag 23 maj 2016

Tack och hej Spanien!

Den andra delen av träningslägret i Torrevieja har gått lite trögare. Några omkastningar och förändringar i träningsprogrammet borde däremot ha gjort susen. Benen börjar bli piggare igen och överlag kan jag vara nöjd med hur allt gått. Det är nu dags att resa vidare, mot tävlingar.
Men först två bilder från Alicante, där jag spenderade min vilodag.


Jag kommer att tävla två helger i rad i belgiska Oordegem, med första start lördagen den 28.5. Båda gångerna springer jag 800 meter. Det lär bli en upplevelse på flera sätt än bara det nervösa och plågsamma – jag förväntar mig en idrottsplan i ordnat kaos med mängder av friidrottare.

Det är rätt galet hur startfälten ser ut inför årets iFam-tävlingar i Oordegem den 28.5. Ta er en titt på anmälningslistorna här. Många finländska idrottare är på väg! Jag har en gång tidigare tävlat i Oordegem (2014) och även då var anmälningslistorna långa och imponerande, men nu märks det verkligen att friidrottare behöver jaga EM-gränser tidigt på säsongen. Hela dagen och natten lång kommer heat efter heat av löpare att pangas iväg. För två år sedan kunde man anmäla sig även på plats för en liten dyrare peng (hela fem euro), men i år nöjer de sig med de anmälningar som kommit in elektroniskt. Det är rekordmånga anmälda – 2495!

Nivån är dessutom långt ifrån låg på dessa tävlingar. Med mitt personbästa 2.02,99, som är nio hundradelar från årets EM-gräns, får jag vara glad om jag ryms med i B-heatet, men även om de plockar heaten verkligt fulla, kan det mycket väl bli C-heat. Det fina är att heatet inte spelar någon större roll (det kan däremot påverka om man springer dags- eller kvällstävling). Eftersom startfältet är brett och nivån hög, finns det alltid någon lämplig tävlande att kämpa med.


Det återstår att se vilken form jag är i när det väl är dags att tävla. Det känns onödigt att spekulera, för det hjälper mig inte när startskottet går. Jag hoppas kunna dra nytta av de andra löparna i fältet och kämpa mig till allt bättre tider. Överlag krävs det några starter innan man hittar formen och vänjer sig vid farten. Huvudsaken man får sätta igång med sommarens huvudnöje – att jaga personbästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar