söndag 15 maj 2016

Siesta

Jag har bara drygt en vecka kvar av träningslägret i Spanien. I början kände jag mig rastlös, och det kändes svårt att träna lättare än vad jag hunnit vänja mig vid i vår. Naturligtvis ska det inte tränas lika intensivt när tävlingssäsongen närmar sig men även om jag förstår logiken i det är det en annan sak att verkligen våga ta det tillräckligt lugnt i praktiken.

Efter några dagar på läger började jag känna av effekten av en lättare träningsperiod. Benen kändes pigga och när jag väl skulle ta i på träning, orkade jag ta i. Tiden är knapp att hinna få en alldeles fantastisk snabbhetsuthållighet men jag är definitivt på rätt väg.

Det känns i övrigt som rena semestern här! Visst, jag har kört elva träningar i veckan hittills. Löpmängden är ändå blygsammare nu, och dagarna i övrigt fyllda av mindre program än vad jag vant mig vid hemma. Det känns konstigt att ha flera timmar mitt på dagen då jag kan välja att bara greppa en god bok och slå mig ner i soffan.

Helgerna har varit fyllda av många intressanta idrottsevenemang att följa (bland andra terräng-FM, ishockey-VM, Diamond League) och söndagen den 22 maj kommer jag att hålla idrottsklubben Falken i tankarna, då föreningen ordnar Falkendagen i samband med Ärevarvet. Det är fantastiskt hur föreningen år efter år lyckas vara en sån betydande storsamlare i Ärevarvet! Mer info om Falkendagen hittar du här.

Själv fortsätter jag den dagliga lunken här i Torrevieja. Jag känner mig både avslappnad och förväntansfull, och gillar att få träna och förbereda mig för tävlingssommaren. Kanske är det den spanska siestan som fått både kropp och huvud att lugna ner sig och njuta av livet på läger. Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar