måndag 13 februari 2017

Mot inomhus-FM

Inomhuslandskampen i Tammerfors var en tudelad upplevelse men i efterskott har det positiva varit övervägande. Härligt att träffa vänner och få tävla, fint att springa lite bättre än veckan tidigare, men tråkigt att inte lyckas få en hårdare sluttid. 4.23,06 räckte till en tredje plats, efter två svenskor. En orsak till att jag inte känner mig nedstämd över resultatet är att jag försöker se realistiskt på min kapacitet för tillfället.

Jag har tränat mig i form men inte i tävlingsform. Jag har inte satsat på löpning med hård fart och få upprepningar, där mjölksyran sprutar. Den träning jag gjort räcker för att tävla bra på 3000 meter men att springa hårt på 1500 meter kräver vassare förberedelser.

Även om jag valt att inte satsa mycket på tävlingsförberedande träning inför inomhussäsongen, vill jag se bättre resultat på tävling. Det är svårt att nöja sig med såna tider som är långt ifrån tidigare rekord. Orsaken till att jag inte har velat satsa på hårda drag på träning eller att ta ner särskilt mycket på mängden, är att jag vill hålla en bra grundnivå med tanke på sommaren. Det kommer inte att behövas en lång ny grundträningsperiod eftersom jag rimligtvis inte ska ha hunnit tappa något under den korta tävlingssäsongen inomhus. Det gäller att lita på processen, jag upplevde så mycket bra i träningen i januari att jag tror starkt på fortsättningen inför sommarsäsongen.
Inomhuslandskampen var trots allt ett steg framåt, och det känns därför roligt inför vinterns sista tävlingshelg. Finska Mästerskapen inomhus ordnas i Jyväskylä och det blir två lopp. Helt säkert spännande sådana! När man inte tränat sig i tävlingsform av en eller annan orsak, finns alltid möjligheten att tävla sig i form. FM-helgen blir min fjärde tävlingshelg i rad och med lättare träning inför följande drabbning siktar jag på att vara i min bästa form hittills under vintern. Jag börjar bli onödigt rutinerad som löpare och det gör att det behövs något alldeles extra för att bli nervös och taggad, men FM brukar sköta den här delen åt mig. Det är bara att ladda och sen köra hårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar