onsdag 18 januari 2017

Ett avklarat träningsläger

Tre veckor på träningsläger bara flög förbi och jag är nu hemma i Vasa. Jag har verkligen njutit av att träna och vistas i Sydafrika. Den vecka som var fylld av regn och svalt (ca 20 grader varmt) väder var skönt för kroppen. Efter regnet kom sol och värme, vilket gjorde att gräspollenmängden fick en liten skjuts. Förra torsdagsträningen med Universitetets löpgrupp flöt därför inte på bra. Efter fyra av 8x400 meter på gräsbanan turades jag och en kille om att dra åt varandra, och det gjorde att jag pressade mig extra även om benen och andningen inte kändes okej. Man kan tycka att det är dumt gjort men det är svårt att låta bli när det ger så mycket extra att träna i grupp. 
Försöker få lite fart i benen på gymmet i Potch.
Jag var trög i benen även nästa effektivare pass men under det sista träningspasset, nu på tartanbana, hade springet återvänt i benen. Jag sprang 2x5x120 meter med en tjej från Sverige som heter Patricia. Än en gång fick jag känna nyttan av att träna tillsammans med någon annan. Man funderar mindre på orken och mera på löprytmen.
Löpning med Patricia.
Var jag står formmässigt förblir ändå ett frågetecken för mig. Hade jag tränat på de här tiderna i Finland hade jag inte varit nöjd, men höjden, gräsunderlaget och framför allt värmen påverkade onekligen prestationen. Under många träningspass fick jag ändå känslan att kroppen svarade och att jag fick ett tungt träningspass. Återstår att se om det syns i de kommande inomhustävlingarna.

Som alltid (känns det som) vill jag klara av att springa hårdare farter och framför allt behöver jag få lite tävlingsförberedande träning. Det finns ännu tid att både acklimatisera sig och göra några bra banpass. Huvudsaken nu är att jag håller mig frisk!
Hälsade på ett ståtligt lejon vid lejonfarmen Kohra.
Jag kommer att inleda med att tävla på 3000 meter och där lär inte farten vara problemet, istället kommer det att handla om ork. Jag fortsätter sen med att tävla på 1500 meter. Allt som allt blir det inte många lopp inomhus. Det är som alltid sommarsäsongen som är prioritet ett!
Fick kela med en 1-månader gammal lejonunge. Han hälsade nyfiket på mig och passade sen på att kissa.
Vill alltid ha en sluttid.
I Lesedi Cultural Village fick jag pröva på att övernatta i en Zuluhydda. En ytterst modern sådan.
Nu ska jag packa upp smutstvätt och minnen från resan. Jag har släpat hem många fina och kanske även en del tvivelaktiga hantverk från diverse marknader. Det är svårt att veta hur mycket man kan pruta, men även om det vore så att vi blev lurade och försäljarna vinnare i köpslåendet, är det något jag gott kan leva med. Under det här träningslägret har jag hunnit se betydligt mera av Sydafrika och människorna där. Jag har också fått lära känna glada, positiva och roliga friidrottare. Det är något jag kommer att ta med mig, oberoende av hur inomhussäsongen går. Det ska hur som helst bli kul att sätta på sig spikskorna och tävla, det är ändå det jag tränar för!
North West Universitys fina huvudbyggnad i Potchefstroom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar