söndag 18 december 2016

Julstämning

Att ha en julkalender eller två påminner mig om i vilken ilfart dagarna i december går. Det är hela tiden något lucköppnande! Men jag klagar inte över nedräkningen till jul – jag har tränat och tränar intensivt och ser fram emot att ta det lugnare och låta kroppen återhämta sig. Som löpare är jag inte bekant med ordet julpaus, däremot innebär kommande träningsläger utomlands att jag minskar intensiteten i träningen dagarna innan avfärd. I mellandagarna bär det av för tre veckors träning i värme och förhoppningsvis solsken. Det ska bli toppen att få koncentrera sig ännu mer på träning!
Långlänk i Vasa under självständighetsdagen.
Det har skett en och annan glad sak den senaste tiden. Min trogna samarbetspartner och sponsor Valioravinto har valt att stöda mig även denna säsong. Förutom att bidra till att göra det ekonomiskt möjligt för mig att satsa fullt ut på min löpning ett sista år, bidrar företaget också med sina produkter som jag har direkt nytta av i vardagen. Det känns som om alla går omkring och hostar och tampas med både större och mindre förkylningar, och jag gör allt i min makt för att förbli frisk och kry. Halsen rosslar lite men juliga Carmolisdroppar har hittills hållit det hela i styr.
Julsången kan ljuda igen efter några droppar Carmolis. Jag hoppas det även förbättrar ursprunglig sångstämma! 
I övrigt går mina dagar främst ut på träning och träning. Jag försöker få fart på mina sega ben från distanslöpning med hjälp av pigg styrketräning, återhämtande massage och några hopp här och där. Efter en veckas superseg löpkänsla med sega ben och märklig andhämtning, fick jag behandlat några låsningar i övre ryggen och nu har löpningen känts bättre igen.  När det kommer till att känna sig sliten är det okej att vara det mellan varven – i långa loppet är det tänkt att leda till stigande formutveckling.
 En träning med tröga ben.

Det har varit något utmanande att springa utomhus med det växlande vädret som gjort underlaget ställvis riktigt halt, men vanlig distanslöpning har fungerat fint, och de gånger det krävts mera fart har jag kunnat utföra det på löpmatta eller i Botniahallen. Det är bara att köra vidare enligt planen och lita på att kroppen går med på att steg för steg öka intensiteten under dragträningarna. Samtidigt håller jag humöret och motivationen uppe med olika julstämningshöjande aktiviteter som pepparkaksbak och julpyntande.
Jag bakar sällan men inför jul tar det fart.
...Jag kan inte riktigt släppa temat julkalender. Traditionsenligt öppnar jag föreningen IK Falkens adventskalender med möjligheten att vinna presentkort och plötsligt en dag hände det, jag vann! Om du inte har en föreningskalender i år, rekommenderar jag att testa nästa år. Chokladkalendrar ger förstås direkt belöning men lite spänning och förhoppning om att vinna är också kul! Ännu bättre än nedräkningen till jul, är att få fira julafton med nära och kära. Jag önskar er alla en riktigt stämningsfull jul och ett fint nyårsfirande!🎆
Årets pepparkaksskörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar